Młodzieżowa Rada Miasta, lokalne konsultacje? Dlaczego jeszcze tego nie zrobiliśmy? Czyli szlakiem nowych pomysłów!

6 komentarzy

     W poniedziałek (31.03.2014 r.) w Gimnazjum nr 7 im. UNICEF w Zielonej Górze odbyła się niezwykle ciekawa debata w ramach rekrutacji do XX. Posiedzenia Sejmu Dzieci i Młodzieży. Tego dnia członkowie zespołu, który organizuje również inną ciekawą inicjatywę, a mianowicie #dlaeuropy zaprosili przedstawicieli uczniów, rodziców, nauczycieli oraz lokalnych polityków i ekspertów po to, by na równi mogli porozmawiać o aktywności młodzieży (nie tylko w czasie wyborów). Debata była owocna, sądzimy, że udało nam się uświadomić młodym ludziom znaczenie kapitału społecznego oraz potrzeby zaangażowania się w działania społeczne. W ramach debaty mieliśmy szansę poznać posłów, radnych czy ekspertów osobiście. Poczyniliśmy również z nimi interesujące plany na przyszłość. Debata pomogła nam również w zrozumieniu niektórych zagadnień dot. świata społeczno-politycznego, rozwinąć krytyczne myślenie oraz wiarę we własne możliwości.

Wybraliśmy debatę panelowo-plenarną z elementami aktywnej pracy w grupie. Na początku uczestnicy sami ustalili zasady debaty, następnie pracowali w grupach. Działanie z innymi pomogło im wyciągnąć pomysły i problemy, które mogli poruszyć podczas późniejszej części debaty. Zdecydowaliśmy się, aby połączyć typ debaty plenarnej z panelową, ponieważ obydwa rodzaje debaty mają swoje plusy. W debacie plenarnej każdy chętny uczestnik może zabrać głos, przez co poznajemy zdanie większej liczby osób, a w debacie panelowej możemy poznać głos ekspertów z danej dziedziny, dzięki czemu możemy uzyskać nowe informacje.

W debacie udział brało 37 osób. Zdecydowaliśmy, że w dyskusji powinni brać udział przedstawiciele różnych grup mających wpływ na rozwój uczestnictwa młodzieży w demokracji oraz ich realnego wpływu na otaczającą nas rzeczywistość. Właśnie dlatego zaprosiliśmy przedstawicieli Rady Miasta Zielona Góra (p. Radosław Brodzik oraz p. Filip Gryko), rodziców (p. Anna Opalińska), nauczycieli (p. Dyrektor Lidia Kocąka, p. Barbara Malina), asysytentkę europosła Artura Zasady, p. Annę Mierżwińską, Rzecznika Praw Ucznia p. Barbarę Toroń, przedstawiciela wydziału politologii Uniwersytetu Zielonogórskiego p. Arkadiusza Tydę oraz uczniów. Stwierdziliśmy, że to młodzi powinni mieć największe przedstawicielstwo, ponieważ dzięki temu mogliśmy dowiedzieć się czego tak naprawdę oczekuje młodzież oraz wypracować jak najlepsze pomysły do realizacji.

Wnioski:

-młodzież ma problem z wiedzą na temat lokalnych i europejskich instytucji oraz ich działań, dlatego nadal należy kłaść nacisk na budowanie świadomości społeczno-politycznej młodzieży,
-należy skierować swoje działania na media społecznościowe, ale również uczyć młodych rozmów w realnym świecie, ponieważ zauważalna jest utrata kontaktu wzrokowego i umiejętności rozmowy,
-należy dalej uświadamiać młodym ludziom potrzebę angażowania się w sprawy lokalne, państwowe i europejskie,
-młodzi są chętni do budowania lokalnych samorządów, ale oczekują realnego wpływu na rzeczywistość i poważnego traktowania ich przez dorosłych,
-radni oraz mieszkańcy nie wiedzą nic na temat naszych działań lokalnych, np. o tym, że współpracujemy z różnymi stowarzyszeniami w ramach działań lokalnych, a bardzo często potrzebujemy pomocy mieszkańców choćby naszego osiedla.
- zapewnienie młodym ludziom sprawczości podczas podejmowanych działań powoduje ich zwiększone zainteresowanie danym projektem (w naszym przypadku stworzeniem Młodzieżowej Rady Miasta),

Pomysły:

-utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta z realnym wpływem na Dużą Radę oraz budżetem,
-poszerzenie samodzielności Samorządu Uczniowskiego oraz możliwości jego realnych wpływów na decyzje Dyrekcji, pozwalając mu na bardziej swobodne działania,
-dodatkowe lekcje dot. organów lokalnych, krajowych i europejskich oraz sposobów angażowania się w działania społeczne, które będą współorganizowane przez uczniów,
-zwiększenie ilości debat pokazujących zdanie uczniów na ważne tematy (nie tylko w czasie wyborów),
-promowanie mediów młodzieżowych,
-młodzieżowe wybory do Europarlamentu w tym roku oraz podczas innych wyborów lokalnych, krajowych i europejskich w przyszłości, aby uczyć młodzież świadomych wyborów,
-zaangażowanie całej społeczności szkolnej do działań mających na celu zwiększenie frekwencji w tegorocznych wyborach,
-prowadzenie lokalnych działań młodzieży na zasadzie łańcuszka (nowy "członek" musi zaangażować swoich 2 znajomych i tak w kółko).
-stworzenie „lokalnych konsultacji” dla mieszkańców, gdzie będą mogli dowiedzieć się czegoś więcej na temat wyborów i wymiernych korzyści płynących dla konkretnej grupy społecznej,
-zaangażowanie osiedla, na którym znajduje się nasza szkoła w akcję „Inicjatywa Lokalna” którą prowadzimy ze stowarzyszeniem im. Stefana Batorego z Warszawy, ale mieszkańcy i radni dowiedzieli się o tym dopiero podczas debaty,
-nasza kampania nie skończy się na jednorazowej akcji, lecz będzie kontynuowana choćby poprzez kolejne konsultacje lokalne oraz poprzez tworzenie nowej klasy o profilu europejskim, która szczególnie będzie rozwijała umiejętności pracy na rzecz środowiska lokalnego. Młodzież ucząca się w tej klasie będzie kontynuowała wszystkie nasze działania, tym sposobem nasza praca nie zostanie zaprzepaszczona,

Relacja z debaty:





6 komentarzy :

  1. Zawsze mi brakowało Rady Miasta w naszym mieście! Ta debata może być dobrym początkiem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł, czekamy na więcej!

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna debata! Oby tak dalej!

    OdpowiedzUsuń
  4. świetna debata!

    OdpowiedzUsuń
  5. Debata była świetna. Oby tak dalej c:

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak dla mnie super pomysł! W Zielonej Górze bardzo przydałaby się Młodzieżowa Rada miasta :)

    OdpowiedzUsuń